We wrześniu pociągi wrócą do Otwocka i na odcinek Pilawa – Garwolin

28/08/2018

Od 2. września przywrócony zostanie ruch pociągów na odcinku Świder – Otwock na modernizowanej linii Lublin – Warszawa. Kontynuowane są prace w Otwocku na stacji i przy budowie nowych wiaduktów
w mieście. 8. września również między Garwolinem a Pilawą na nowe tory wrócą pociągi. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kontynuują inwestycję ważną dla aglomeracji i połączeń dalekobieżnych.

2. września wrócą pociągi na odcinku Świder – Otwock. Ruch został wstrzymany 16 lipca w związku z budową nowego wiaduktu kolejowego przy ulicy Majowej w Otwocku.

Nowe bezkolizyjne skrzyżowanie zwiększy poziom bezpieczeństwa pasażerów i usprawni komunikację w mieście. W miejscu przejazdu kolejowo-drogowego na ul. Majowej powstał już wykop, w którym będzie jezdnia oraz chodniki dla pieszych. Stawiane są ściany dojazdu do tunelu. Wykonawca przejdzie kolejno do budowy przyczółków, a następnie płyty wiaduktu. Ukończenie zasadniczych prac budowlanych planowane jest do końca roku.

Równolegle prowadzone są prace na ulicy Orlej. W miejscu przebudowywanego wiaduktu kolejowego widać już część nowej konstrukcji. Przy ratuszu i na wysokości peronów w Otwocku, wykonano połowę żelbetonowych konstrukcji nowych przejść podziemnych. W obrębie stacji stoi pierwszy z dwóch szybów wind.

W Otwocku trwa budowa peronu pierwszego i drugiego. Peron drugi zyskał nową konstrukcję, a na pierwszym układane są ścianki peronowe (tzw. elki). Z trzech nowych peronów, w tym dwóch wyspowych, pasażerowie skorzystają w 2020 roku. Będą wyposażone w szerokie wiaty, wygodne ławki oraz tablice informacyjne. Windy i pochylnie zapewnią dostęp osobom o ograniczonej mobilności. Powstaną ścieżki dotykowe dla osób niewidomych i niedowidzących. Dla pieszych będą 2 nowe przejścia pod torami. Pierwsze z nich zapewni wygodne dojście na perony i do pociągów, drugie – na wysokości ratusza w Otwocku, lepiej skomunikuje dwie części miasta.

Kontynuowane są prace torowe po zachodniej stronie stacji. Układane są szyny i tłuczeń. Planuje się, że w połowie października prace przeniosą się na drugą stronę stacji.

8 września wrócą pociągi na odcinek Garwolin – Pilawa. Wówczas będą gotowe urządzenia sterowania ruchem. Wykonawca – firma Thales z tygodniowym opóźnieniem zakończy prace. Po wznowieniu ruchu kolejowego na stacjach w Pilawie i Garwolinie pasażerowie skorzystają z całkowicie nowych peronów wyposażonych w wygodne ławki, wiaty, informację oraz udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności. Obiekty są bardziej funkcjonalne, lepiej oznakowane i oświetlone.

Szybko i komfortowo na trasie Warszawa – Lublin

Po zakończeniu inwestycji czas przejazdu najszybszego pociągu między stolicami Mazowsza i Lubelszczyzny skróci się do ok. półtorej godziny. Pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Sprawniejsze przejazdy zapewni drugi tor między Otwockiem a Pilawą. Powstanie 77 nowych peronów i 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych, które poprawią komfort obsługi pasażerów.

W ramach modernizacji linii kolejowej nr 7 z Lublina do stolicy, tylko między Lublinem a Otwockiem PLK przebudują łącznie 31 mostów kolejowych oraz 17 wiaduktów. Zmodernizowanych zostanie 150 km torów i sieci trakcyjnej. Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Wymianie ulegną 383 rozjazdy oraz urządzenia sterowania. Na 42. przejazdach kolejowo-drogowych PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe wiadukty kolejowe (tunele drogowe) usprawnią przejazdy przez linię kolejową.

Lubelskie modernizacje
W ramach inwestycji zmodernizujemy aż 355 km linii kolejowej