
Dęblin, komfortowa stacja między Lublinem i Warszawą
10/05/2018
W maju na trasie Lublin – Warszawa montowany jest największy 170 m most na Wieprzu. Już nasunięto pierwszą 1000 – tonową konstrukcję. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za około 145 mln złotych zmieniają stację Dęblin. Budowane są nowe perony z windami i przejście podziemne. Efektem prac będzie skrócenie czasu przejazdu oraz zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa podróżnych.
Dęblin – trzy windy dla pasażerów
Na stacji Dęblin budowane są trzy nowe perony, dwa wyspowe oraz jednokrawędziowy. Pasażerowie będą korzystać z funkcjonalnych wiat, ławek i tablic z rozkładami jazdy. Dogodną informację zapewni system zapowiedzi głosowych oraz zegary i czytelne oznakowanie. Bezpieczną drogę do pociągu zagwarantuje nowe przejście podziemne. Uwzględniono w nim pochylnie i trzy windy. Perony będą dobrze oświetlone i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobom niedowidzącym. Pomyślano także o rowerzystach, którzy skorzystają ze specjalnych stojaków na rowery.
Obok prac przy infrastrukturze pasażerskiej, na dęblińskiej stacji wymieniana jest sieć trakcyjna i tory. Budowane jest lokalne centrum sterowania. W nowym obiekcie znajdą się nowoczesne systemy komputerowe, umożliwiające zdalne sterowanie urządzeniami na stacji i linii. Zapewniony będzie bezpieczny i sprawny ruch pociągów. Zakończenie prac torowych na stacji w Dęblinie planowane jest na grudzień 2018 r.
W Dęblinie kończy się budowa nowego wiaduktu kolejowego nad ul. Balonna. Inwestycja umożliwi sprawny i szybki przejazd pociągów. Obiekt został poszerzony, co zapewnia bezpieczny, dwustronny ruch samochodowy.
Latem modernizowany będzie również przejazd kolejowo – drogowy (kat. A) przy ul. Tysiąclecia. Ruch pieszy będzie utrzymany. Samochody zostaną skierowane na wiadukt w ciągu ul. Warszawskiej.
Nasuwanie 1000 – tonowego mostu na Wieprzu
W maju zakończyło się nasuwanie 170 m, nowej trójprzęsłowej konstrukcji mostu dla jednego toru. Stalowy, 1000 – tonowy obiekt przesunięto na łożyskach z użyciem siłowników hydraulicznych. Szeroki na 22 m obiekt jest osadzony na wyremontowanych podporach i przebudowanych przyczółkach. Obok powstanie bliźniacza konstrukcja, którą zostanie poprowadzony drugi tor. Realizacja tego zadania rozpocznie się w czerwcu br.
Budowa mostu nad rzeką Wieprz to jedno z najbardziej skomplikowanych technicznie zadań w projekcie modernizacji linii kolejowej Lublin – Warszawa. Nowa przeprawa zapewni szybki i bezpieczny przejazd pociągów pasażerskich oraz umożliwi kursowanie ciężkich składów towarowych o nacisku 221 kN/oś. Przy projektowaniu uwzględniono potrzeby ochrony środowiska i pod mostem będzie utworzone przejście dla zwierząt.
Informacje ogólne
W ramach prac między Lublinem a Otwockiem PLK zmodernizują 150 km torów i sieci trakcyjnej do prędkości 160 km/h. Budowa drugiego toru między Otwockiem a Pilawą zdecydowanie zwiększy możliwości przejazdu pociągów. Modernizacja obejmie też 17 wiaduktów kolejowych oraz 31 mostów kolejowych.
Ważnym efektem inwestycji będzie wzrost poziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Zapewnią to m.in. 3 nowe lokalne centra sterowania w: Pilawie, Dęblinie i Lublinie. Wymienione zostaną też 383 rozjazdy i urządzenia sterowania. Bezpieczniej będzie na przejazdach kolejowo-drogowych. Na 42 z nich PLK zamontują dodatkowe urządzenia i rogatki. Dwa nowe tunele drogowe całkowicie wyeliminują problemy z przejazdem przez tor.
MODERNIZACJA W LICZBCH:
Modernizacja linii na odcinku Lublin – Otwock obejmuje:
- 17 stacji:
- Otwock, Celestynów, Pilawa, Garwolin, Łaskarzew, Sobolew, Życzyn, Dęblin, posterunek odgałęźny Wisła, Zarzeka, Puławy Azoty, Puławy, Klementowice, Nałęczów, Sadurki, Motycz, Lublin;
- 77 nowych peronów;
- 11 nowych podziemnych przejść dla pieszych z 16 windami:
- Lublin, Lublin Zachód, Motycz, Nałęczów, Puławy Miasto, Dęblin, Sobolew, Garwolin, Pilawa, Celestynów, Otwock;
- 355 km torów kolejowych i sieci trakcyjnej;
- 383 nowe rozjazdy;
- 71 przebudowanych obiektów inżynieryjnych, największe to:
- most na Wieprzu 170 m,
- most nad Bystrzycą 46 m,
- tunele drogowe w Otwocku 64 m i 99 m;
- 3 nowe lokalne centra sterowania w Pilawie, Dęblinie i Lublinie;
- 42 zmodernizowane przejazdy kolejowo-drogowe
Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest największym projektem w Krajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektu wynosi ponad 3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł.