Linia kolejowa nr 7 łączy obszary dwóch województw – mazowieckiego i lubelskiego. Ta zelektryfikowana linia o znaczeniu państwowym została wybudowana już w 1877 roku. Już dzisiaj podróżni korzystają z efektów rozpoczętej w 2017 r. modernizacji no odcinku z Otwocka do Lublina. W ramach której zmodernizowano m.in.: 150 km torów i sieci trakcyjnej oraz 42 przejazdy kolejowo-drogowe. Pociągi po 13 nowych i 31 zmodernizowanych obiektach inżynieryjnych przejeżdżają sprawniej. Pasażerowie korzystają z 77 nowych, bardziej komfortowych i wyższych peronów. Wszystkie obiekty zostały dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Lepszy dostęp do kolei w Lublinie zapewnia nowo wybudowany przystanek Lublin Zachód. Zwiększyło się bezpieczeństwo za sprawą budowy 11 i modernizacji 4 przejść podziemnych.
Prace prowadzane były w ramach projektu "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I”.
Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą roboty budowlane na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer i prace przygotowawcze do modernizacji odcinka Warszawa Wawer – Otwock. Efektem realizacji projektu "Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II” będzie umożliwienie rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego poprzez budowę czterech torów między Warszawą Wschodnią a Otwockiem. Dzięki temu wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem. Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych. W ramach inwestycji przewidziano montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Otwock – Lublin (zrealizowane)
(Otwock – Lublin)
150 km zmodernizowanych torów
150 km wymienionej sieci trakcyjnej
38 zmodernizowanych stacji/przystanków
2 nowe przystanki: Lublin Zachód, Wygoda
77 zmodernizowanych peronów
11 nowych i 4 zmodernizowane przejścia podziemne
42 zmodernizowanych przejazdów kolejowo-drogowych
13 nowych i 31 zmodernizowanych obiektów inżynieryjnych
383 wymienione rozjazdy
3 nowe Lokalne Centra Sterowania
Warszawa Wschodnia - Otwock (w trakcie realizacji)
Projekt,, „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap II” podzielony jest na dwa odcinki:
- Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer (faza nr I)
- Warszawa Wawer – Otwock (faza nr II)
Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer
W ramach obecnie prowadzonych prac podróżni zyskają:
- Nowy przystanek Warszawa Grochów. Powstanie w pobliżu szpitala na ul. Szaserów przy ul. Wiatracznej. Kolej zapewni lepszy dojazd m.in. do osiedli i do kliniki. Wybudowany zostanie peron wyspowy z wiatą.
- Bardziej komfortowe perony na przystankach:
- Warszawa Olszynka Grochowska - nowy peron, kładka nad torami zostanie wyremontowana i wyposażona w windy.
- Warszawa Gocławek - nowy peron wsypowy wybudowany zostanie bliżej wiaduktu drogowego na ulicy Marsa, dzikie temu będzie bardziej zintegrowany z komunikacją miejską. Dojście do peronów ułatwi przejście podziemne z pochylniami. Do wiaduktu prowadzić będą m.in. windy.
- Warszawa Wawer - peron zostanie przebudowany, a przejście podziemne będzie wyposażone w windy. Wiata peronowa zostanie odrestaurowana.
- Dla ułatwienia komunikacji w mieście wybudowanych zostanie 5 przejść podziemnych, w 3 lokalizacjach według potrzeb mieszkańców:
- ul. Goździków (z możliwością dojścia do peronu Warszawa Gocławek)
- ul. Korkowej (obecnie przejście kat. E)
- ul. Tomasza Edisona (według potrzeb mieszkańców)
- ul. Jana Skrzyneckiego (według potrzeb mieszkańców)
- pomiędzy ul. IV Poprzeczną a V Poprzeczną (według potrzeb mieszkańców)
- W celu zwiększenia przepustowości linii i umożliwienia zwiększania liczby pociągów wybudowane zostaną dwa tory na odcinku z Warszawy Gocławek do Warszawy Wawer (ok. 3 km) oraz zmodernizowanych zostanie ok. 10 km torów na linii nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Warszawa Wawer oraz na linii nr 506 Warszawa Antoninów – Warszawa Gocławek wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą.


Każdy z obiektów wyposażony zostanie system informacji pasażerskiej.
Warszawa Wawer – Otwock
Dzięki inwestycji podróżni zyskają:
- 25 nowych przejść podziemnych
- przejścia do peronów (Warszawa Wawer, Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Warszawa Falenica, Michalin, Józefów, Świder)
- przejścia ułatwiające mieszkańcom poruszanie w dzielnicach:
- ul. Patriotów/Odeska (wskazane przez Samorząd Wawra)
- ul. Patriotów/Wielowiejska (wskazane przez Samorząd Wawra)
- ul. Halna/Gruntowa (wskazane przez Samorząd Wawra)
- ul. Patriotów/Michalinki (wskazane przez Samorząd Wawra)
- w okolicy ul. Cicha – Matejki (wskazane przez Samorząd Józefowa)
- okolice ul. Wroniej (wskazane przez Samorząd Józefowa)
- ul. Montażowa (obecnie przejście kat E)
- Przebudowane, istniejące przejście podziemne na stacji Warszawa Falenica
- Przebudowane perony wraz z nowym systemem dynamicznej obsługi pasażerskiej, które zapewnią podróżnym bardziej komfortowe podróże:
- przystanek Warszawa Anin
- przystanek Warszawa Międzylesie
- przystanek Warszawa Radość
- przystanek Warszawa Miedzeszyn
- stacja Warszawa Falenica
- przystanek Michalin
- przystanek Józefów
- przystanek Świder
- W miejscu przejazdów kolejowo–drogowych wybudowane zostaną bezpieczniejsze skrzyżowania bezkolizyjne:
- przejazd w Radości, ul. Panny Wodnej – Izbicka (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie tunelem (w dotychczasowej lokalizacji)
- przejazd w Falenicy, ul. Walcownicza – Bysławska (dzielnica Wawer) zastąpiony zostanie tunelem (w dotychczasowej lokalizacji)
- przejazd w Michalinie, ul. Graniczna - Sikorskiego (gmina Józefów) zastąpiony zostanie wiaduktem drogowym / kolejowym
- przejazd na ul. Werbeny – Brucknera (pogranicze Warszawy i Józefowa)
- przejazd w Józefowie, ul. Skłodowskiej – Polna zastąpiony zostanie wiaduktem kolejowym w okolicy ul. Cicha – Matejki.
- Budowa 2 nowych mostów oraz remont 2 istniejących na rzece Świder
